Tuesday 9 June 2015

Leuke plekjes in de Greater Vancouver omgeving...VERVOLGD!

Als dit de eerste keer dat je op deze website komt kijken, dan stel ik voor om eerst even te gaan kijken op de pagina "Welkom: lees dit eerst".  Op die pagina vind je een introductie en in het kort een route samenstelling met wat zo'n reis ongeveer kost.  Hopelijk hebben jullie hier wat aan!

Verder wil ik op deze website ook af en toe een kort blogje schrijven sinds ik in Vancouver woon.  Ik ga dan af en toe wat foto's plaatsen met een klein verslagje van mooie plekjes in onze nabije omgeving, van dag/weekend trips in en rondom Vancouver die we doen of van verdere trips die plaats vinden in British Columbia of Alberta.  Dit zowel van de bekende plekjes als de minder bekende plekjes en wie weet bezoeken jullie er wel wat van tijdens jullie reis

We zijn ondertussen alweer een jaar verder en ik heb hier niets meer geschreven! Foei foei foei toch!!! Nu zal ik toch maar eens vlug een blogje schrijven over al de mooie plekjes die wij bezochten in het laatste jaar in onze omgeving! In het voorjaar van 2014 was ik met mijn vriendin een dagje op stap geweest en we gingen naar North Vancouver en West Vancouver om daar wat plekjes te bezoeken. We stopten eerst bij "Capilano River Regional Park". Hier is een salmon hatchery waar je door kan wandelen. Verder heb je er een mooie trail die van hier tot aan de Cleveland Dam gaat tot boven bij Capilano Lake. Je wandelt dan langs de Capilano Rivier op en zo langs de dam naar boven. Dit is een hele mooie wandeling en niet lang (uurtje en nog wat heen en terug), maar die hebben we vandaag niet gedaan. We wandelden een stukje langs de rivier en gingen daarna weer verder naar een ander plekje. We haalden een lekker broodje uit bij "Subway" en gingen daarna naar "Ambleside Beach" omdat het toch een lekker aangename namiddag was om ergens op een grote boomstronk langs het strand te zitten. We genoten hier een uurtje van het heerlijk zonnetje. Ambleside Beach heeft gratis parking, een speeltuin voor kinderen, seawall om een paar km langs het water op te wandelen, strand, picnic tafels en meer. Toen wij er waren mochten we genieten van een reiger die zijn lunch uit de zee aan het vissen was...tof om te zien!

Foto's van Capilano River Regional Park & Ambleside Beach

We hadden in juni vorig jaar al geluk met wat prachtig zomer weer en we hebben daar natuurlijk van geprofiteerd als het kon. We zijn met Ava nog naar het strand geweest niet ver van ons thuis, het is een rustiger strand vergeleken met de stranden bij downtown Vancouver zoals English Bay, Kitsilano en dergelijke. Dit strand is gelegen in "Barnet Marine Park" aan een inham van de oceaan en op 15 minuten rijden van ons thuis. Hier is het nooit erg druk, zelfs op een warme zomerdag in het weekend. Het mooie aan dit park is dat er ook wandelwegen zijn, er zijn toiletten en het strand is meestal half in de schaduw dankzij de grote bomen. Dus voor diegenen die niet graag de hele dag in de volle zon zitten is dit ideaal! Verder ben ik met mijn vriendin naar "Iona Beach Regional Park" geweest, dit park ligt in Richmond aan het strand dichtbij de Vancouver luchthaven. Er is hier een soort pier (Iona Jetty genoemd) die 4km het water ingaat om op te wandelen of fietsen. Ik was hier nog nooit geweest en we besloten om deze wandeling te gaan doen. Het was een bewolkte dag, maar het was even zeer prachtig om te wandelen. Ik zal zeker nog eens moeten terug komen op een zonnigere dag. We zagen onderweg vele reigers in het water alsook de Amerikaanse Visarend (Bald Eagle). Wat een prachtig stuk om te wandelen met mooie zichten en nu en dan eens een vliegtuig wat over gevlogen komt om te landen op Vancouver International Airport. Er in dit gebied meer te zien dan enkel die Iona Jetty, er is een groot strand, vlaktes om te wandelen, moerassen waar je vele plant/bloemen soorten en vogelsoorten kan vinden en dergelijke. Na ons in totaal 8km lange wandeling hadden we honger gekregen en wat het tijd om te gaan lunchen. We zijn heerlijk gaan eten bij de "Flying Beaver Bar & Grill" in Richmond ook dichtbij de luchthaven. Het was lekker en we hebben er van genoten...de zichten hier waren ook heel mooi. Dit restaurant is ook een terminal voor watervliegtuigen die er vertrekken richting Vancouver Island.

In juli hadden we ook een hele warme zomer en op die hete zomerdagen dat het +30 graden is proberen we toch af te koelen op plekjes in onze omgeving. Ik was met Ava eens naar "Lynn Headwaters Regional Park" gereden, waar ik al jaren niet meer geweest ben. Tot mijn grote verrassing kwam ik erachter dat het hier zelfs nog beter is als bij "Lynn Canyon Park" Lynn Canyon Park is prachtig met een gratis hangbrug over de rivier, maar als je dan verder gaat over de brug en naar de plekjes gaat langs de rivier is het meestal erg druk omdat velen hier naartoe komen om af te koelen. Lynn Headwaters Regional Park is op het eind van Lynn Valley Road in North Vancouver en net als je van de parking het park in wandelt heb je rechts van je de "BC Mills House" waar je even binnen kan lopen voor de geschiedenins van Lynn Headwaters. Net achter dit gebouw heb je een grasveldje met picnic tafels, net er langs kan je een stukje naar onder en ben je bij de rivier. Het was hier helemaal niet druk en de rotsen in het water maken het ideaal om op te zitten terwijl je lekker met je voeten in het water kan zitten. De rivier is hier ook niet hoog en redelijk rustig. Oh wat was dat een heerlijke afkoeling op zo'n warme dag!! We zijn hier nog enkele keren terug gekomen tijdens de zomer om af te koelen en we namen dan een lekkere picnic mee zodat we hier de hele dag konden blijven!

Foto's van Barnet Marine Park, Iona Beach Regional Park & Lynn Headwaters Regional Park

Dat was onze zomer over het algemeen. In september hadden we ook nog heel mooi weer en op de vrije dagen hebben we daar ook nog van proberen te genieten. We zijn naar een paar plekjes geweest waar we nog nooit geweest waren! Je zou denken dat ik alles gezien heb na 15 jaar in Vancouver te wonen, maar geloof me er zijn nog heel wat plekjes waar ik nog nooit geweest ben. Deze keer waren we eens naar North Vancouver gegaan maar dan richting Deep Cove waar net voor Deep Cove een mooi park is bij het water dat "Cates Park" heet. Van wat ik online kon vinden zag het er ook goed uit voor kinderen met een speeltuin erbij. Daar gingen we samen dan naartoe, Ava kon spelen op de speeltuin en daarna zijn we ook nog even tot aan het strand gewandeld...wat een mooie zichten! Dit park was zeker een bezoekje waard! We zijn dan ook nog naar "Boundary Bay Regional Park" geweest...en dat was een prachtig plek!! Een mooie speeltuin recht aan het strand met zichten op Mount Baker (gelegen in de USA), heerlijk voor kinderen en ouders! Ava heeft er naar hartelust gespeeld en wij genoten ervan om haar bezig te zien. We zijn ook naar het strand gewandeld en hebben genoten van de prachtige zichten. Er is ook wat grasland (of hoe moet ik het noemen) waar vele vogelsoorten te vinden zijn zowel lokale vogelsoorten als andere vogelsoorten die je ziet tijdens vogelmigraties, in de winter kan men hier de sneeuwuil vinden tijdens hun migratie. Je kan hier wandelen, fietsen en van het strand genieten...er zijn ook picnic tafels en toiletten. Er is hier ook een eetcafe wat open is van april tot oktober. Hier gaan we zeker nog eens terug naartoe!!!

Eind september gingen we een dagje naar downtown Vancouver omdat er dat hele weekend gratis ingang was bij "Science World"! Science World is een wetenschapsmuseum met vanalle soorten toonstelling voor klein en oud. Dit doen ze tot nu toe al enkele jaren en Ava vindt het een geweldige plek om te bezoeken, dus als het gratis is moeten we erbij zijn, he! ;) Het was ook een prachtige zonnige en warme dag, dus we hebben na ons bezoekje ook nog even van de Vancouver zichten genoten voor dat we weer richting thuis gingen. In oktober hebben we nog een uitstapje gemaakt naar "Stanley Park" waar de bomen al stilletjes begonnen te kleuren. Stanley Park is een park dat ik nooit beu word, er is zoveel moois te zien en het is echt een park wat prachtig is tijdens eender welk seizoen. We zijn ook nog eens naar "Queen Elizabeth Park" geweest, ook een prachtig park met heerlijke zichten over Vancouver. Dit park heeft een paar mooie tuinen met vele mooie planten en bloemen. Er is het "Bloedel Conservatory", dit is een tropische tuin die te bezoeken is het hele jaar door tegen een kleine vergoeding. Een foto die ik tijdens die namiddag genomen had heeft het nieuws gehaald hier in Vancouver, wel te verstaan tijdens het dagelijkse weerbericht van het nieuws waar men elke dag een foto kiest die wordt ingestuurd. Ik vond het toch een hele eer en ik heb hierdoor zelfs een deel poster prints verkocht!

Foto's van Cates Park, Boundary Bay Regional Park, Stanley Park & Queen Elizabeth Park

Het volgende berichtje komt er binnekort aan!